با توجه به اینکه انسان موجودیست اجتماعی که برای حل مشکلات معیشتی و تهیه مایحتاج اولیه زندگی به دیگر انسانها احتیاج دارد ، از دیرباز دست به تبادل پایا پای کالاهای مورد نیاز خود زده است که پس از گذر زمان بلحاظ رشد تمدن و شهر نشینی فضایی را خلق کرده که جوابگوی تمامی نیازهای مادی انسان باشد ، از این رو نحوه قرار گیری و مکان یابی بازار بعنوان مرکز اقتصادی و مرکز رونق بخشی به شهرها بسیار مهم است . از طرفی دیگر با پیدایش اسلام و بهبود وضعیت کسب و کار فضای بازار رونق گرفت که این مهم طراحان شهری را بر آن داشت که با توجه به اصول و مبانی شهرسازی اسلامی دست به تکامل فضای بازار به عنوان نبض تپنده شهرهای اسلامی بزنند و به طور کلی این سوال در ذهن مطرح می شود که عوامل مؤثر و تاثیر گذار بر نحوه قرار گیری و شکل گیری فضای بازار در شهرهای اسلامی چیست ؟ و بصورت کلی عواملی همچون دسترسیها و عناصر معماری اسلامی موجود در بازار و تاثیر جانمایی محله و راستای ورودی شهر و ... بر شکل گیری و نحوه قرار گیری بازار در شهر اسلامی نقش دارد. روش انجام تحقیق پیش رو از نوع توصیفی- تحلیلی و روش مطالعه کتابخانه ای و مشاهده مستقیم میدانیست.
کلید واژگان :بازار، معماری اسلامی، عناصر اسلامی، شهر اسلامی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6162549926389584
- سال انتشار : 1392
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین همایش ملی توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک
- برگزار کنندگان : انجمن معماری ایران
- تاریخ ثبت : 1400/04/14 20:04:23
- ثبت کننده : شهراد پورمحمد
- تعداد بازدید : 259
- تعداد فروش : 0