چکیده :

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تبیین اثرگذاری رهبری خدمتگزار بواسطه هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوۀ گردآوری داده¬ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 184 نفر از کارکنان اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان گیلان بود که بر اساس جدول مورگان، تعداد 120 نفر به روش غیراحتمالی دردسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع¬آوری داده-ها، ابزار پرسشنامه بین آن¬ها توزیع شد. برای تعیین پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. هم¬چنین از آزمون کولموگروف اسمرینوف جهت تعیین نرمال بودن جامعه استفاده گردید که این آزمون نشان داد تمامی متغیرهای تحقیق از توزیع غیرنرمال برخوردار هستند لذا برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بطور مثبت و معنادار بر هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی اثرگذار است. هم-چنین تاثیر هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی بطور مثبت و معنادار مشاهده شد. به علاوه یافته¬ها نشان داد که نقش واسطه¬ای هوش عاطفی در ارتباط بین رهبری خدمتگزار با رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنادار است.

کلید واژگان :

رهبری خدمتگزار، هوش عاطفی، رفتار شهروندی سازمانی.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک