چکیده :

هدف ازپژوهش حاضر بررسی رابطه یادگیری سازمانی با خودکارآمدی و توسعه حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان ارومیه می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت، در گروه تحقیق¬های کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره تحقیقات کمی و از منظر استراتژی و مسیر اجرا در قالب ماتریس همبستگی انجام گرفته است.جامعه آماري تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان ارومیه به تعداد 2465 می¬باشد، که از این تعداد با روش کوکران، 239 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از پرسشنامه های استاندارد یادگیری سازمانی گومز و همکاران(2005)،پرسش نامه خودکارآمدی موریس(2001) و پرسش نامه توسعه حرفه ای معلمان نیوجرسی(2014) ، که روایی مناسبی داشته و پایایی آنها به ترتیب برای یادگیری سازمانی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 81%=α ،برای خودکارآمدی 84%=α و برای توسعه حرفه ای معلمان 845%=α بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد مناسب پرسشنامه ها است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSSاستفاده شده است که با اطلاعات حاصل از پرسشنامه به بررسی آمار توصیفی و آمار استنباطی داده پرداخته شد. همچنین از آزمون های کلموگروف اسمیرنف ، برای یافتن نرمال بودن یا نبودن توزیع متغیرها استفاده شد، از ضریب همبستگی پیرسون نیز در تحلیل آماری استفاده گردید. نتایج بررسی در این تحقیق نشان داد که یادگیری سازمانی با خودکارآمدی و توسعه حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 1 شهرستان ارومیه رابطه معناداری دارد.براساس نتایج احصاء شده از این پژوهش انتظار می رود مدارس به‌عنوان سازمان‌های یادگیرنده عمل کرده و فضایی را فراهم آورند که در آن، معلمان بتوانند مهارت‌های خود را تقویت کرده و به‌طور مستمر در مسیر رشد و پیشرفت حرفه‌ای قرار گیرند. این امر نه‌تنها بر کیفیت آموزش تأثیرگذار خواهد بود، بلکه باعث افزایش رضایت شغلی معلمان و ارتقای سطح یادگیری دانش‌آموزان نیز خواهد شد.

کلید واژگان :

یادگیری سازمانی، خودکارآمدی، توسعه حرفه ای معلمان



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک