پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قلدری سازمانی بر احساس بیعدالتی در سازمان، با نقش میانجی محیط سازمانی ناسالم، در آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل 650 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود که بر اساس جدول مورگان، 245 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود و دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که قلدری سازمانی تأثیر معناداری بر احساس بیعدالتی در سازمان دارد و 67.5 درصد از واریانس احساس بیعدالتی را تبیین میکند. همچنین، محیط سازمانی ناسالم تأثیر قابلتوجهی بر احساس بیعدالتی داشته و 86.7 درصد از واریانس آن را توضیح میدهد. علاوه بر این، محیط سازمانی ناسالم نقش میانجی معناداری در رابطه بین قلدری سازمانی و احساس بیعدالتی ایفا میکند. این یافتهها بر اهمیت مدیریت قلدری سازمانی و بهبود محیط سازمانی در کاهش بیعدالتی تأکید دارند. پیشنهاد میشود مدیران آموزش و پرورش سیاستهایی برای مقابله با قلدری سازمانی تدوین کرده و با تقویت مهارتهای ارتباطی، ایجاد سیستمهای گزارشدهی ایمن، افزایش شفافیت در تصمیمگیریها، و بهبود کلی فضای سازمانی، به کاهش احساس بیعدالتی در میان کارکنان کمک کنند.
کلید واژگان :قلدری سازمانی، بی عدالتی سازمانی، محیط سازمانی ناسالم، کارکنان
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک