چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی فرصت ها و چالش های معلمان مدارس چند پایه دوره ی ابتدایی استان آذربایجان غربی در دنیای ووکا است. در این تحقیق با دریافت نظرات معلمان مدارس چندپایه دوره ی ابتدایی در دنیای ووکا، فرصت ها و چالش های مدارس چند پایه دوره ی ابتدایی استان آذربایجان غربی در دنیای آموزشی پراز ابهام بررسی شد.تحقیق حاضر از نظر هدف و ماهیت جز تحقیقات کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا در دو مرحله با استفاده از روش تحليل عاملي اکتشافی و آزمون دوجمله ای انجام گرفته است جامعه آماري، شامل كليه معلمان چندپایه استان آذربایجان غربی به تعداد 4516 نفر می باشد. نوع روش نمونه گیری تصادفی ساده هست و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که تعداد 354 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد، برای شناسایی فرصت ها و چالش های معلمان مدارس از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصین تائید شد و در آن بخش اول سئوالاتی به منظور بررسی سن، جنسیت و ... پاسخ دهندگان طراحی شد در بخش دوم، پرسشنامه ای با بهره گیری از چندین پرسشنامه استاندارد(رابین(2013) و کونر (2017) تهیه و تنظیم گردیده است که در قالب 36 سئوال به نظرخواهی از پاسخ دهندگان درباره عوامل موثر بر فرصت ها و چالش های معلمان مدارس چند پایه می پردازد. پايايی پرسش¬نامه نیز با توجه به مقدار 783/0 برای ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های حاصل پس از جمع‌آوري، در دو مرحله با استفاده از روش تحليل عاملي اکتشافی و آزمون دوجمله ای مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند كه یافته های تحقیق نشان مي‌دهد كه بر اساس مبانی نظری تحقیق عامل اول، تحت عنوان " انعطاف‌پذیری در روش‌های تدریس " نام گذاری می شود، عامل دوم " فناوری و یادگیری دیجیتال " و عامل سوم نیز بر اساس مبانی نظری تحقیق " توسعه حرفه‌ای مداوم " نام گذاری می شود و عامل چهارم نیز بر اساس مبانی نظری تحقیق " مدیریت کلاس و مدیریت زمان" نام گذاری می شود و عامل پنجم نیز بر اساس مبانی نظری تحقیق " حمایت اجتماعی و مدیریتی " نام گذاری می شود و عامل ششم نیز بر اساس مبانی نظری تحقیق " خودکارآمدی و تاب‌آوری معلمان " نام گذاری می شود. بنابراین نتایج تحقیق حاکی از آن است رویکردی جامع که بر توسعه مهارت‌های معلمان چند پایه، بهبود زیرساخت‌های آموزشی و تقویت تعاملات بین معلمان، دانش‌آموزان و مدیران متمرکز باشد، می‌تواند مدارس چندپایه را به محیطی مطلوب‌تر برای یادگیری تبدیل کند.که امید می رود نتایج احصاء شده از این تحقیق مورد استفاده سازمان آموزش و پرورش مخصوصا معلمان مدارس چند پایه قرار بگیرد

کلید واژگان :

فرصت ها، چالش های، معلمان چند پایه، دنیای ووکا¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک