چکیده :

یکی از مباحث الگوی مصرف، توجه به این نکته است که دین اسلام مشکلی با رفاه و زندگی خوب ندارد. یکی از اهداف نظام اقتصادی اسلام نیز تحقق رفاه عمومی در جامعه است. از سیره مصرفی پیامبر اسلام(ص) می توان به مواردی چون : اعتدال در مصرف، انفاق و پرداخت خمس و زکات و عدم اتلاف، اسراف و ضرر زدن به دیگران، اشاره کرد. در ادیبات اقتصاد اسلامی به اصول موضوعه « بیشینه کردن رضایت خاطر در مصرف»، «بیشینه کردن رستگاری دنیا و آخرت» و «رفع نیاز خود و دیگران در مصرف» در چارچوب اصول اسلامی اشاره شده است که این موارد رفتار مصرفی یک مصرف کننده مسلمان را جهت می دهد. اشارات زیادی در قرآن و احادیث پیامبر اسلام مبنی بر این اصول می توان دریافت. از این رو پرداختن به ارزیابی رفتار اقتصادی مصرف، در یک چارچوب اسلامی برای افراد جامعه اسلامی ضروری است. از این رو در این مقاله سعی شده االگوهای مصرفی پیامبراسلام (ص) دریافت و به چندین خصوصیات مختلف تقسیم بندی شود و سپس این خصوصیات و حالات مصرفی را با استفاده از موضوع مطلوبیت مصرف¬کنندگان، در یک قالب تحلیلی و تئوریکی اقتصادی مورد تجزیه وتحلیل قرار داده شود.

کلید واژگان :

الگوی مصرفی پیامبراسلام(ص)، بیشینه کردن رضایت خاطر، تحلیل مطلوبیت



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک