چکیده :

امروزه با افزايش چشمگير حجم اطلاعات و توسعه وب، نياز به روش ها و تکنيک هايي که بتوانند امکان دستيابي کارا به داده ها و استخراج اطلاعات از آنها را فراهم کنند، بيش از پيش احساس مي شود. وب کاوي، فرآيند کشف اطلاعات مفيد و دانش ناشناخته از محتوی وب و هایپرلینکها و بررسی رفتار کاربران در دستیابی به وبسایت های مختلف در اینترنت می باشد[1]. روش هاي وب کاوي بر اساس آن که چه نوع داده اي را مورد کاوش قرار مي دهند، به سه دسته شامل: کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب تقسيم بندی می شوند. این مقاله ابزارهای کاوش محتوای وب را به دو دسته عمده شامل ابزارهای تجاری و غیر تجاری تقسیم کرده و سعی دارد تا حد ممکن به بررسی این ابزارها پرداخته و مزایا و معایب استفاده از هر یک از آنها را بیان کرده و ضمن بیان تواناییها و قابلیتهای هر یک از ابزارها، برای محققین مختلف از جمله برای دانشجویان یا افرادی که به منظورهای خاصی اقدام به استفاده از این ابزارها می کنند و زمان کافی برای تست قابلیتها و تواناییهای هر یک از ابزارها به طور منحصربفرد ندارند، ایده ای کارا برای تشخیص و انتخاب بهترین ابزار از بین ابزارهای ممکن برای نیل به اهداف مورد نظرشان را فراهم آورد. نکته متفاوت این کار تحقیقی با کارهای دیگر انجام شده در این زمینه، آن است که در این کار سعی شده است تا به طور عملی و ملموس به بررسی کارایی و نحوه کارکردن با هر یک از ابزارها پرداخته شود و راهنمایی های واضح و ساده ای برای افراد به منظور آشنایی با نحوه کار کردن با این ابزارها و انتظارات قابل برآورد با هر یک از آنها ارائه شده است.

کلید واژگان :

وب کاوی، کاوش محتوایی وب، ابزارهای تجاری کاوش محتوایی وب، ابزارهای غیر تجاری کاوش محتوایی وب.



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک