چکیده :

سابقه و هدف: اختلالات رواني از بيماري هايی هستند كه جوامع امروزي با آن مواجه اند و افسردگی ازشايع ترين انواع اين اختلالات به ويژه در ميان نوجوانان است. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، افسردگی دومین علت معلولیت در سال 2020 خواهد بود و بر اساس همان گزارش ها، تا سال 2020 این عارضه مهمترین علت بیماری ها در کشورهای در حال رشد به شمار خواهد آمد. باتوجه به نقش مثبت عبادت ودینداری برجنبه هاي مختلف زندگی انسان كه دربسياری مطالعات به آن اشاره شده است، اين پژوهش با هدف تعیین رابطه بین دینداری و افسردگی در نوجوانان پسر مقطع راهنمایی شهرستان مسجدسلیمان در سال 1393 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی نمونه گیری به صورت خوشه ای از دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی مدارس شهرستان مسجدسلیمان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADs) جان بزرگی و پرسشنامه محقق ساخته دینداری بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار spss ورژن 18 و آزمون های آماری t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج: 137 پسر دانش آموز واجد شرایط با میانگین سنی 13.2 سال وارد مطالعه گردیدند. میانگین نمره افسردگی آنان 8.34 بود که حاکی از افسردگی متوسط در آنان می باشد. 50 نفر(36.5 درصد) از دانش آموزان افسردگی متوسط و 12 نفر(8.8 درصد) از آنان دچار افسردگی شدید بودند. 78 نفر(56.9 درصد) از دانش آموزان معتقد بودند که قرآن و نماز خواندن در زندگی آنان تاثیرگذار است. بین نمره افسردگی و نماز خواندن دانش آموزان رابطه معنی دار آماری مشاهده گردید(04/0p=). با وجود اینکه میانگین نمره افسردگی در افرادی که در کلاس قرآنی و مراسمات مذهبی شرکت می کردند و پدر و مادرشان نماز می خواندند پایین تر بود اما این رابطه از نظر آماری معنی داری مشاهده نشد(P>0/05). بین معدل کلاسی و نماز خواندن فرد رابطه معنی دار آماری وجود داشت(02/0p=). نتیجه گیری: افسردگی به دلیل شیوع بالا و پیامدهای بعدی آن یکی از مسایل مهم بهداشتی است. وجود افسردگی در سنین نوجوانی می تواند باعث بروز سایر اختلالات روانی، مشکلات تطابقی و ارتکاب به جرم در سنین بالاتر شود. همچنین در آیات و روایات مختلف به طور مستقیم به نقش نماز در آرام سازی درون، شفابخشی قلب و شادابی روح و روان اشاره شده است. لذا با توجه به نتایج این پژوهش و نتایج مطالعات مشابه در دانشجویان، اهتمام به فرهنگ نماز می تواند می تواند موجب کاهش افسردگی در دانش آموزان شود. با وجود عدم رابطه معنی دار بین افسردگی و برخی شاخص های دینداری پیشنهاد می گردد این مطالعه با حجم نمونه بیشتر و در شهرهای مختلف نیز انجام شود.

کلید واژگان :

افسردگی، نوجوانان، دانش آموزان، پسر، مسجدسلیمان



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک