مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : گیلان
تاریخ دفاع : 1395/06/28
اساتید راهنما : دکتر عباسعلی حسین خانزاده
اساتید مشاور : دکتر سیدولی اله موسوی
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه
نتایج پژوهش¬ها حاکی از آن است که توجه¬و¬تمرکز نقش مهمی در یادگیری و پیشرفت¬تحصیلی دانش¬آموزان دارد. در همین راستا مطالعه¬حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش توجه¬و¬تمرکز بر مهارت¬های حل¬مسئله و اضطراب¬امتحان دانش¬آموزان انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه¬آماری این پژوهش شامل همه دانش¬آموزان دختر پایه¬هفتم مدارس¬دولتی ناحیه 2 شهرستان رشت در طی سال تحصیلی 1395-1394 بود. که 30 نفر از آنها به روش چندمرحله¬ای تصادفی انتخاب و در دو گروه¬آزمایشی و کنترل جایدهی شدند. برنامه آموزش توجه¬و¬تمرکز طی 10 جلسه به مدت یک ماه به گروه آزمایش ارائه شد اما گروه¬کنترل هیچ آموزش خاصی را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش¬آزمون و پس¬آزمون با مقیاس حل¬مسئله کسیدی و لانگ و پرسشنامه اضطراب¬امتحان ساراسون مورد سنجش قرار گرفتند و داده¬های پژوهش با استفاده از نرم¬افزار SPSS مورد تجزیه¬و¬تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل¬کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر مهارت¬های حل¬مسئله و اضطراب¬امتحان وجود دارد (P<0.001). بدین معنا که آموزش توجه¬و¬تمرکز توانسته است موجب بهبود مهارت¬های حل¬مسئله و کاهش اضطراب¬امتحان در دانش¬آموزان گروه¬آزمایش شود. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که در آموزش باید تقویت توجه¬و¬تمرکز به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد توجه متخصصان و مربیان قرار گیرد.