مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه :
تاریخ دفاع : 1393/06/29
اساتید راهنما :
اساتید مشاور :
اساتید داور :
مشاهده سایر پایان نامه های مهدی محمدی
دنیای امروز، دنیای تغییر و تحول است. هر روز و هر ساعت دنیای پیرامون ما در حال تلاش برای پیشروی به سمت آینده ای بهتر و قوی تر از قبل است. بنابراین اولین امر حیاتی که منجر به تلاش روزافزون سازمان ها و صنایع می گردد، رقابت است. در چنین محیطی، بدیهی است که غفلت از رقبا به هر میزان و هر علت که صورت گیرد، منجر به وارد شدن صدمات جبران ناپذیر و پیشی گرفتن رقبا می گردد. در این تحقیق، بر آنیم تا به بررسی تاثیر استراتژی های رقابتی بر موقعیت رقابتی شرکت های صنعت باتری سازی ایران، بپردازیم. جامعه ی آماری تحقیق حاضر شامل مدیران نمایندگی فروش محصولات باتری در شهرستان اصفهان و شیراز می باشد. در سطح شهرستان اصفهان، تعداد 17 نمایندگی فروش محصولات و در شهرستان شیراز 13 نمایندگی سازمان مذکور وجود دارد که با توجه به محدود بودن جامعه ی آماری و همچنین طبق جدول مورگان، اندازه ی نمونه نیز به اندازه جامعه آماری می باشد که مدیران 30 نمایندگی است. بدین منظور در ابتدا با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و بهره گیری از نرم افزارهای Expert Choice11 و Super Decision، نسبت به شناسایی قوی ترین شرکت از نظر موقعیت رقابتی با عنایت به نظرات خبرگان و متخصصین صنعت مربوطه پرداختیم. پس از آن با استفاده از نرم افزار SPSS به توصیف مشخصات افراد مورد مطالعه پرداخته شد. و سپس، با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از جدیدترین نسل نرم افزار محاسباتی (Smart PLS)، تاثیر انواع استراتژی های رقابتی پورتر بر کسب موقعیت رقابتی شرکت برتر مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه نیز به بررسی تاثیر ابعاد استراتژی های رقابتی بر ابعاد موقعیت رقابتی پرداخته شد که پذیرش یا رد هر یک از آن ها مشخص گردید و در انتها نیز راهکارهای عملی با توجه به یافته های تحقیق و گویه های ابزار اندازه گیری تحقیق به منظور رشد و ارتقای موقعیت رقابتی شرکت های داخلی ارائه گردید.