بررسی عوامل موثر در انتخاب تامین کنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری
1394/07/07 16:27:39

مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : موسسه آموزش عالی راهبرد شمال
تاریخ دفاع : 1394/06/11
اساتید راهنما : دکتر رضا اسماعیل پور
اساتید مشاور : دکتر عادل آذر
اساتید داور : دکتر سید عباس ابراهیمی
مشاهده سایر پایان نامه های محمد شاه محمدی
امروزه بسیاری از سازمانها درگیر نگرانیهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی هستند و عملکرد تأمینکنندگان را در این زمینه اندازهگیری میکنند؛ بااینحال مباحث بیشماری در رابطه با انتخاب تأمینکنندگان وجود دارد که هنوز محققان روابط بین آنها را موردبررسی قرار ندادهاند. ازجمله این موارد، بررسی تأثیری است که «مسئولیت اجتماعی شرکت» میتواند بر انتخاب تأمینکننده داشته باشد. هدف از این پژوهش، تعیین ابعاد و شاخصهای انتخاب تأمینکنندگان مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت و نیز تعیین روابط بینابینی این شاخصها در قالب یک مدل یکپارچه است. با مرور ادبیات پژوهش و اخذ نظر خبرگان، موضوع در قالب 5 بعد (تعهدات سازمانی، شرایط کاری کارکنان، تعهد به جامعه و حقوق شهروندی، تعهدات اخلاقی، تعهدات زیستمحیطی) و 17 شاخص مورد شناسایی قرار گرفت؛ سپس پرسشنامه ماتریسی ساختیافته با رویکرد ISM برای تعیین ارتباطات بینابینی این شاخصها تدوین گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در 6 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص "تمرکز بر توسعه پایدار " در بالاترین سطح قرار گرفت. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس قدرتِ نفوذ-وابستگی، موردبررسی قرار گرفت. طبق یافتهها پرنفوذترین شاخص در ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، شاخص "ارائه آموزشهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی به تأمینکنندگان " است؛ لذا تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت در انتخاب تأمینکنندگان درگرو آموزش آنهاست و شرکت میباید با این نگرش، برنامههای درازمدت خود را بر مبنای آموزش مسئولیت اجتماعی در قبال تأمینکنندگان طراحی نماید.