چکیده :

هدف از پژوهش حاضر رزشیابی صلاحیت های حرفه ای مدرسان مراکز آموزش عالی شهرستان قروه است. این پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی شهرستان قروه ی کردستان را در بر می گرفته است. حجم نمونه شامل 423 آزمودنی است که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهارزیابی صلاحیت های حرفه ای مدرسان و پرسشنامه مقایسه های زوجی انجام شده است که پرسشنامه دوم را ده نفر از استادان علوم تربیتی تکمیل کرده اند. پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه ها، داده های پژوهش از طریق آزمون تحلیل عاملی تأییدی و روش تحلیل سلسله مراتبی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که برخورداری از دانش عمومی برنامه درسی، کاربرد فنون متنوع تدریس و اخلاق حرفه ای از جمله مهم ترین مؤلفه های بیانگر صلاحیت های حرفه ای استادان است. افزون بر این، میزان مطلوبیت صلاحیت های موجود مدرسان در مراکز آموزش عالی مورد مطالعه بین 53 تا 65 درصد در نوسان بود. در پایان این نتایج به بحث گذاشته شده اند.

کلید واژگان :

صلاحیت های حرفه ای، مدرسان، تحلیل سلسله مراتبی، مراکز آموزش عالی، شهر قروه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک