چکیده :

مقدمه : نقاشى كودك، نوعى بازى است. در تمام دوره كودكى و تا مرزهاى نوجوانى اكثر كودكان بهطور منظم به مجموعهاى از فعاليتهاى ترسيمى مىپردازند و بدينترتيب روابط زيادى با واقعيتها برقرار مىسازند. كودكان با استفاده از شيوههاى مختلف، تصور خود را از جهان به نوعى ترسيم مىكنند. اين فعاليت با مدت اكتشاف و تجربه همراه است. نقاشى از تحولات شناختي، عاطفي، اجتماعى تاثير مىپذيرد و به مقياسى وسيع در تشخيصروانى و روان درمانگرى به كار گرفته مىشود. هدف : بررسي حاضر به منظور ارزيابي مقايسه اي ميزان و نوع تعارضهاي موجود در ميان كودكان تك والد، كودكاني كه مادرانشان شاغل هستند و كودكان عادي انجام شده است روش : براي ارزيابي تعارض هاي موجود 60 كودك از طريق نمونه گيري در دسترس مورد بررسي قرار گرفتند . اين كودكان در سه گروه 20 نفره شامل كودكان تك والد ، كودكاني كه مادرانشان شاغل هستند و كودكان عادي جاي گرفتند و هر گروه شامل 10 دختر و 10 پسر زير 12 سال بود.اين پژوهش با روش تحقيق علي – مقايسه اي انجام شد و براي جمع آوري داده ها ابتدا يك تست ترسيم خانواده از كودكان گرفته شد و سپساز طريق مصاحبه عميق با كودك نتايج مقايسه شدند. در اين پژوهش نسيت نيز كنترل شد. يافته ها و نتيجه گيري : در دست بررسي مي باشد

کلید واژگان :

تعارضهاي رواني ، كودكان تك والد ،كودكان داراي مادر شاغل ، تست ترسيم خانواده



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک