چکیده :

قیمت‌‌گذاری انرژی را می‌توان تعیین قیمت انرژی بر مبنای ترکیبی از عوامل و عناصری نظیر سیاست‌های اجتماعی، ملاحظات اشتغال، عدالت و گاهی اوقات اهداف سیاسی دانست ]1[. قیمت‌گذاری انرژی ابزاری برای سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه انرژی در هر کشور می‌باشد. علاوه بر این، قیمت‌های داخلی انرژی در هر کشور از یک طرف تحت تاثیر بازارهای بین المللی انرژی و از طرف دیگر توسط محیط اجتماعی و سیاسی هر کشور تعیین می‌شود. از آنجا که انرژی، هم به عنوان یک کالای واسطه‌ای و هم به صورت کالای نهایی مصرف می‌شود، بنابراین، معمولا قیمت‌‌گذاری آن برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متفاوت است. از طرف دیگر، ویژگی‌های دیگر کالای انرژی نظیر شدت سرمایه‌بری و عدم قابلیت ذخیره سازی برخی از انواع آن نیز بر قیمت‌گذاری فرآورده‌های آن تاثیر گذار است. بر این اساس، قیمت‌گذاری محصولات مختلف انرژی تا اندازه‌ای سخت و پیچیده است. از این رو، به منظور تعیین قیمت محصولات انرژی، در مرحله اول بر اساس مبانی و اصول اقتصادی قیمت انرژی مشخص و سپس در مرحله دوم قیمت‌های اقتصادی با توجه به اهداف دیگر (اجتماعی، زیست محیطی و در برخی موارد سیاسی) تعدیل و اصلاح می‌شوند. به همین دلیل ممکن است قیمت تعیین شده برای فرآورده‌های انرژی با قیمت اقتصادی آن انحراف داشته باشد

کلید واژگان :

مصرف نهایی انرژی، قیمت‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر، مالیات‌های انرژی، قیمت‌گذاری انرژی‌های نو، قیمت‌گذاری منابع طبیعی انرژی، موانع قیمت‌گذاری انرژی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک