چکیده :

تحقيق حاضر به تبيين هدف هاي آموزش مها رت خواندن در راهنماي برنامه درسي زبان ملّي ايران براي دوره ابتدايي مي پردازد . پرسش هاي اين پژوهش عبارتند از : الف) آموزش مهارت خواندن در برنامه درسي زبان ملّي براي دوره ابتدايي بايد چه عمقي داشته باشد؟ ب ) آموزش مهارت خواندن در راهنماي برنامه درسي زبان فارسي براي دوره ابتدايي چه عمق و گستره اي دارد؟ ج ) هدفهاي آموزشي در راهنماي برنامه درسي زبان فارسي براي دوره ابتدايي به لحاظ توجه به عمق و گستره آموزش مهارت خواندن چه نقاط قوت و ضعفي دارد؟ براي پاسخ به پرسش هاي ياد شده برنامه درسي زبان ملّي ايالت نيوجرسي آمريكا، انگلستان، سنگاپور و نيز راهنماي برنامه درسي زبان ملّي ايران براي دوره ابتدايي، به روش كيفي (نظريه داده بنياد ) تحليل و بررسي شدند. پژوهش حاضر نشان داد كه در چارچوب راهنماي برنامه درسي زبان ملّي ايران مهارت خواندن امري دانسته شده و بديهي فرض مي شود چرا كه تعريف مشخصي براي آن مطرح نمي شود و خرده مهارت هاي آن نيز معرفي نميشوند. عدم تدوين چارچوب مفهومي براي اين مهارت زباني باعث شده است كه هدف هاي آموزش آن به صورت كلّي و مبهم ارائه شوند . از طرفي، در چارچوب راهنماي برنامه درسي زبان فارسي براي دوره ابتدايي، آمو زش مهارت خواندن به صورتي متناسب با بافت موقعيت آموزش داده نمي شود . هم چنين، آموزش آن به صورت انتقادي مدنظر قرار نگرفته است و اگر هم در مواردي به - شكل صوري مطرح شود مانند موارد ديگر تعريف عملياتي و نيز راهكار عملي آموزش آن ارائه نشده است . از طرفي، آموزش مهار ت خواندن با كمك فناوري اطلاعات و ارتباطات نيز برنامه ريزي نشده است.

کلید واژگان :

مهارت خواندن، هدفهاي آموزشي، راهنماي برنامه درسي زبان فارسي، دوره ابتدايي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک