زمینه و هدف: الکتروشوک درمانی، روشی است برای درمان بیماریهای روانی که نیاز به همکاری تیم بیهوشی، روان پزشکی و پرستاری دارد. یکی از مراقبتهای مهم پرستاری، آموزش به بیمار بهخصوص در مورد موقتی بودن اختلال شناختی بعد از الکتروشوک درمانی میباشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش قبل از الکتروشوک درمانی بروضعیت شناختی بیماران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه تجربی بر روی 74 نفر از بیمارانیکه برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند انجام شد. نمونه- ها به صورت تصادفی به دو گروه( 37 نفر گروه آزمایش و 37 نفر شاهد) تقسیم شدند. در گروه مداخله به کمک پمفلت، عکس و سخنرانی آموزش های قبل از شوک داده شد. وضعیت شناختی بیماران بهترتیب قبل از الکتروشوک درمانی، 24 ساعت بعد از اولین، سومینو ششمین شوک بررسیو سپس دردو گروه مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه استانداردوضعیت شناختی MMSE بود. دادهها بعد از جمع آوری با آزمون آماری اندازههای تکرار( (Repeatedmeasures و آزمون t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آزمون آماری تفاوت معنی داری را در وضعیت شناختی گروه شاهد وآزمایش نشان داد(01/0 > p ). این تفاوت، 24ساعت بعد از اولین و سومین الکتروشوک مشاهده شد، به طوری که وضعیت شناختی گروه آزمایش در این فواصل بیشتر از گروه شاهد بود، ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری بعد از شوک ششم مشاهده نشد. نتیجه گیری: کمبود وعدم آگاهی، موجب ترس و آشفتگی میشودکه عوارض شناختی بعد از الکتروشوک درمانی را تشدید می- کند، لذا ضرورت دارد پرستاران اطلاعات مناسب و کافی را قبل از اجرای این روش درمانی در اختیار بیماران قرار دهند.
کلید واژگان :آموزش، الکتروشوک، وضعیت شناختی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک