چکیده :

هدف از انجام اين پژوهش، ارزیابي تأثیر گرایش کارآفرینانه بر سودآوری شرکت های ارائه کننده خدمات بیمه با در نظر گرفتن نقش بازارگرایی و موفقیت نوآوری بعنوان متغیرهای ميانجي در رابطه بين این دو متغیر است. به این منظور، شش فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 22 سؤال در 4 بعد استفاده شد و بین 217 نفر از نمایندگان بیمه های های دولتی و خصوصی منتخب(ایران، آسیا، دی، پارسیان، البرز) در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل بهره گرفته شد. در این راستا، کلیه فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات تحقیق، ضمن تأیید اثرگذاری گرایش کارآفرینی و بازارگرایی بر سودآوری و همینطور تأیید این تأثیر بر موفقیت نوآوری بصورت مستقیم، نشان داد که بطور كلي بين گرایش کارآفرینی و سودآوری بصورت غیر مستقیم بواسطه بازارگرايي و موفقیت نوآوری نیز رابطه معناداري وجود دارد و متغير بازارگرایی بر اين رابطه تأثير بسزايي می گذارد. از سوی دیگر، سودآوری بصورت مثبت از موفقیت نوآوری تأثیر پذیرفت. در انتها نیز متناسب با یافته های تحقیق، به بحث و نتیجه گیری پیرامون نقش گرایش کارآفرینی، بازارگرایی و موفقیت نوآوری در سودآوری شرکت های بیمه پرداخته شد.

کلید واژگان :

گرایش کارآفرینانه، بازارگرایی، موفقیت نوآوری، سودآوری.



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک