چکیده :

مقدمه: با در نظر گرفتن پيشينه پ‍ژوهشي در زمينه شيوع اختلالات رواني، به نظر مي رسد بررسي و فهم شيوع اين اختلالات در بين معلمين نتايج مهمي را بدست آورد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات روانی و همچنین وضعیت سلامت روانی میان معلمین مقطع ابتدایی مدارس عادی و استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 87-86 انجام شد. روش: نمونه گیری به روش تصادفي خوشه ای انجام گردید. نمونه ها شامل 305 نفر معلم مدارس عادی(120 مرد و 185 زن) 74 نفر معلم مدارس استثنایی(34 مرد و 40 زن) بودند که به آزمون های SCL-90-R، رضایت شغلی مینه سوتاMSQ و پرسشنامه ویژگی های فردی وجمعیت شناختی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. يافته ها: نتایج تحليل آماری نشان داد كه میزان ابتلا به اختلالات روانی در بین معلمان مقطع ابتدایی مدارس عادی و استثنایی به ترتیب 1/31و4/32 درصد می باشد(05/0p<) كه بین سلامت روانی معلمان مدارس عادی و استثنایی برحسب شاخص عمومی اختلال (GSI) تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتيجه گيري: با توجه به نتايج تجزيه وتحليل داده ها مي توان گفت كه هرچند تفاوت معنی داری از نظر شيوع اختلالات رواني در بین دو گروه از معلمين وجود ندارد اما درصد ابتلا به اختلالات روانی در هر دو گروه نسبتا بالا مي باشد.

کلید واژگان :

اختلالات روانی، معلمین، مدارس استثنایی، مدارس عادی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک