چکیده :

در عصر حاضر پیشرفت و توسعه خاص سازمان هایی است که با ایجاد بسترهای لازم ، منابع انسانی خود را به دانش مهارت و کارآفرینی مولد تجهیز کنند و در این میان توجه به دو مقوله کارآفرین سازمانی و کارآفرینی سازمانی می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد. وجود کارآفرین سازمانی حتی برای سازمانی که در مسیر کارآفرین شدن گام های نسبتاً خوبی هم برداشته است مفید فایده خواهد بود. جهاد دانشگاهی سازمانی است پویا که سرمایه اصلی آن نیروی انسانی متعهد و کارآمد است که بر اساس سند چشم انداز جهاد دانشگاهی در افق 1404 با شاخصه هایی نظیر مؤمن ، انقلابی ، متخصص ، خلاق ، پرتلاش ، خودباور ، مسئولیت پذیر ، دارای روحیه کار جمعی و ملتزم به فرهنگ جهادی تعریف شده است . طبیعتاً حفظ و تقویت این پویایی جز با شناسایی و بررسی نقاط ضعف و قوت سازمان و ارائه راه کار برای کسب و ارتقاء شاخصه های کارآفرینی سازمانی میسر نخواهد شد . در این مقاله به بررسی شاخص ها و ویژگی های سازمان های کارآفرین شامل ساختار و فرهنگ سازمانی ، اهداف و استراتژی سازمان ، سیستم های ارزیابی و تشویق ، آموزش ، تحقیق و توسعه(R&D ) و مالی و ... ، در جهاد دانشگاهی پرداخته شده است و نسبت شرایط موجود این سازمان با هر کدام از شاخصه های برشمرده به تفکیک مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.

کلید واژگان :

کارآفرینی، شاخصه های سازمان کارآفرین، جهاد دانشگاهی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک