چکیده :

مقوله توسعه و فرآیند برنامه ریزی توسعه از حوزه های مورد علاقه اقتصاددانان، جامعه شناسان، سیاستگذاران، برنامه ریزان، استراتژیست ها و مدیران می باشد که تاکنون به عنوان مقوله ای بین رشته ای و چندوجهی، اصول، تعاریف رویکردها، مدل ها و شیوه های متعددی برایش ذکر شده است. آن¬چه در عمل مد نظر بوده و برای پیشرفت و تحول آینده یک جامعه مهم تلقی می¬گردد همانا شیوه برنامه ریزی توسعه است که منجر به تولید اسناد برنامه های توسعه گردیده و نظام اجرایی یک کشور را درگیر می سازد. قطعا امر برنامه ریزی توسعه برای هر جامعه ای به تناسب شرایط و اقتضائات بومی از شیوه ها و مدل های منحصربفرد تبعیت می نماید لیکن درک ماهیت روش شناختی روندشناسانه در برنامه ریزی توسعه موضوعی مهم و اساسی برای تدوین نرم افزار نظام برنامه ریزی توسعه و ایجاد سازوکارهای پویا و اثربخش می باشد که در مقاله حاضر به روش تحلیل نظری، ماهیت روش شناختی روندشناسانه برنامه ریزی توسعه با تاکید بر «از آمایش سرزمین تا برنامه ریزی درسی» مورد مطالعه قرار گرفته است.

کلید واژگان :

روش شناختی روندشناسی، آمایش سرزمین، برنامه ریزی درسی، توسعه پایدار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک