چکیده :

موضوع: توابع شناختی می توانند به عنوان توانایی افراد براي مشارکت، شناسایی و برنامه ریزي واکنش هاي درونی و بیرونی تعریف شوند. تمرکز حواس به عنوان کانون تمرکز فعال هوشیاري و توانایی تمرکز توابع ذهنی روي فعالیتی خاص تعریف می شود. در تنیس رقابتی، تمرکز حواس، به ویژه تمرکز حواس آگاهانه که توسط فرآیندهاي شناختی و اختیاري کنترل می شود، نقش چشمگیري ایفا می کند. هدف: این مطالعه به مقایسه تفاوت هاي عملکرد شناختی بازیکنان نوجوان تنیس باز با نوجوانان غیر ورزشی می پردازد. روش تحقیق: نمونه پژوهش شامل 87نفر بود که 40تن از آنها بازیکنان تنیس ) 17/15 ± 1/28سال( و 47نفر شان نوجوانان غیر ورزشی )) 17/05 ± 1/25سال( بودند. سطح توابع شناختی با استفاده از آزمون استاندارد شدة عصبی- روانشناختی استروپ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: بازیکنان تنیس در مقایسه با افراد غیر ورزشی، نمرات عملکرد شناختی بالاتري در سه سطح از آزمون استروپ داشتند. بین گروه هاي در ساده ترین بخش از آزمون استروپ )بخش (Tتفاوت معنی داري وجود نداشت ) .(p ˃ 0/05با این حال، در بخش هاي Sو Bآزمون استروپ، دشوارترین بخش هاي آزمایش، اختلاف معنی داري بین بازیکنان تنیس و افراد غیر ورزشی یافت شد ) .(p ˂ 0/05نتیجه گیري: بر اساس داده هاي به دست آمده می توان تفاوت بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران را در عملکردهاي شناختی مانند کنترل بازدارنده، تمرکز حواس، هوشیاري و نوجه انتخابی مشاهده کرد. با این حال، تفاوت ها فقط در بخش هاي متوسط تا سخت نشان داده شده است، در سادهترین بخش، آزمون استروپ تفاوتی بین ورزشکاران تنیس و غیر ورزشکاران وجود نداشت.

کلید واژگان :

آزمون استروپ ، کنترل بازدارنده، تمرکز حواس، ورزشکاران، غیر ورزشکاران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک