چکیده :

بی تردید قرآن کریم زیباترین و کاملترین جلوه جمال الهی است که بی نظیرترین دستورات را برای بهبود زندگی بشری در بر دارد و شناختن و عمل کردن به آن ضروری میباشد. نظامهای آموزشی مختلف از کتاب درسی بیشتر برای تربیت دانش آموزان کمک میگیرند. در پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه کتاب درسی پایه ششم به مفاهیم قرآنی پرداخته شده است. تحقیق و بررسی حاضر از لحاظ هدف و ماهیت، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات کیفی از نوع ، تحلیل محتوای کیفی می باشد که از نوع جهتدار یا هدایت شده انجام گرفته است. پس از انجام تحقیق در قالب یافتهها ،مطالعه تفسیری انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که کتاب فارسی پایه ششم بیشترین ضریب اهمیت به مولفه وطن دوستی به میزان 1۴.2۸ و کمترین ضریب اهمیت به مولفه همدلی با میزان ۰.۰1 میباشد. به طور کلی نتایج نشان داد که به مؤلفههای قرآنی به طور متناسب توجه نشده و این در حالی است که مولفه هلای قرآنی نقش مهمی در کارآمدی نظام تربیتی اسلام دارد

کلید واژگان :

تحلیل محتوا، کتاب فارسی، پایه ششم، مفاهیم قرآنی



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک