چکیده :

تطبیق و مقایسه به عملی اطلاق میشود که در آن دو یا چند پدیده را در کنار هم قرار داده، برای یافتن وجوه اختلاف و تشابه، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. اصولاً در زندگی روزمره بدون کار تطبیق و مقایسه نمیتوان تصمیمی اتخاذ نمود و راه و روشی برای حل و فصل رضایت بخش امور انتخاب کرد. مثلاً زمانی که یک کالای خاص را از میان انواع مشابه آن برای خرید برمیگزینیم و یا از میان چند رشتهِ تحصیلی، رشته دلخواه خویش را انتخاب میکنیم و یا از میان چندین شیوهِ ادارهِ امور مؤسسههای آموزشی ،کار مدیریت یک مؤسسه را بر سایر مؤسسات آموزشی ترجیح میدهیم، در تمامی این موارد به نوعی مقایسه و تطبیق مبادرت ورزیدهایم که به اعتقاد خود به گزینش اصلح منتهی شده است درحیطهِ آموزش و پرورش، این مقایسه یا تطبیق میتواند میان رویدادهای آموزشی در داخل یک نظام آموزش و پرورش صورت گیرد و یا در سطح وسیعتری ویژگیهای گوناگون یک نظام تربیتی با نظامهای تربیتی کشورهای دیگر مقایسه شود . آموزش و پرورش تطبیقی عبارت است از بررسی و مقایسه نظام های آموزش و پرورش ممالک مختلف جهان، با توجه به علل پیدایش آن ها. که فواید و کاربردهای مطالعات تطبیقی در زمینه آموزش و پرورش شامل: استفاده از تجارب و اندوخته های کشورهای مختلف در زمینه های کمک به برنامه ریزان و مدیران آموزشی و مربیان در حل و فصل مسائل و پی بردن به محاسن و معایب تربیتی کشور خود، برقراری شیوه مدیریت و اداره امور آموزشی، آموزش همگانی و اشکال گوناگون آموزشی، ریشه کنی بیسوادی و آموزش بزرگسالان، انطباق برنامه های آموزشی با نیازهای اقتصادی و صنعتی و بازار کار، شیوه گزینش دانشجو، نقش دانشگاه ها در پیشبرد علوم و فنون، رعایت اصول نوجویی و نوآوری در آموزش و پرورش، استمداد از روش های جدید تعلیم و تربیت

کلید واژگان :

مطالعات تطبیقی، امور آموزشی، آموزش همگانی، برنامه آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک